onsdag 8. juli 2009

Det var det.

Da er det klart. Dette er mitt siste blogginnlegg fra Grønland.. for denne gang. Det som er bra med akkurat det, er at jeg slipper å sitte på denne internettkafeen sammen med en gjeng hormonelle og bråkete ungdommer. Jaja, jeg vet at jeg skal vøre onkel i sommer.. så bråk og lek slipper jeg ikke unna. Har en del onkeltid å ta igjen. Det blir fint!

Nåh, i går hadde jeg mitt siste intervju. Det var med en billekunstner, eller egentlig en multikunstner. En fantastisk behagelig person! Jeg kan ikke forestille meg at han har noen uvenner i det hele tatt. Hvis det er noen som ikke liker han, da har de følelsesmessig tilbakestående. I tillegg til å være en snill person, så er han også veldig smart. Jeg fikk masse informasjon på de to timene vi snakket. Han bekreftet også en del av det jeg allerede har samlet inn. Så alt i alt var det et bra møte. På toppen av det hele fikk jeg kaffe. Hoh! Fantastisk!

Jeg skal på tampen nevne noe antropologisk. For noen uker siden var jeg på åpningen av en kunstutstilling. Der skjedde det et fenomen som ligner litt på potlatch. Hvis det er noen som ikke vet hva det er, så driter jeg litt i det. Finn fra en grunnbok i antropologi! Det omhandlet i hvert fall bruk av materielle gjenstander, hvor kunstneren kastet ting til publikum. Jeg skjænte INGENTING når det skjedde. Plutselig var luften full av ting, så var de på bakken. Dette førte igjen til at alle folkene også la på bakken.. kravlende etter disse tingene som ble kastet, med et stort smil rundt munnen. Jeg ble så forfjamset at jeg ikke klarte å skrive noen notater til det en gang. Folkene sto, og i det neste øyeblikket var alle som en på alle fire. Galskap. Det er en gammel grønlandsk tradisjon, som blant annet handler om å dele sin glede med andre mennesker. Det kalles for bagga. Var hyggelig å oppleve det også, selv om jeg ikke skjønte en pøkk da det skjedde. Det var såååå urfolkaktig ass!

Nå skal jeg tilbake til rommet mitt for å vaske over gulvet før jeg skal presse i meg noen timers søvn. Jeg skal stå opp på et ukristelig tidspunkt. At fly i det hele tatt går så tidlig om morgenen er utrulig. Man skulle tru at det fantes lover mot slikt. Jeg er helt sikker på at det finnes lover mot slikt. Air Greenland bare velger å overse dem. Er det rart kabinfolket har truet med streik!

Vel., det har vært et fint opphold. Jeg har lært masse, men har ikke minst truffet masse bra mennesker, som jeg håper jeg ser igjen! Det er fremdeles mange jeg har lyst til å treffe, og det er garantert mer å lære. Det får vente til neste gang. Men vi har tross alt dette fantastisk internettet hvor aman kan kontakte folk, hente informasjon... etc, men nok om det. It´s been a good one! Kalaallit Nunaat.. takuss! Norge.. takuliv!

PS. Det er VARMT og VINDSTILLE ute! Verden står ikke til påske.

Snakkes snarest!

2 kommentarer:

  1. Mikkel glede seg til litt onkeltid og!

    SvarSlett
  2. Fint med bloggen din Kai. Vi har fulgt med som bare det): Go tur hjemover!

    SvarSlett