mandag 22. juni 2009

Ukjente kjentfolk og pilluarit

Så.. denne helgen har vært innholdsrik. På fredag var det arrangert to konserter i anledning innføringen av Selvstyret. Her var det først en kis som sang noe r&b. Det var kun han og hans gitar. Først, så vil jeg si at jeg er helt for kombinasjonen med mann, gitar og barkrakk, men da MÅ tekstene holde mål, noe som ikke kan sies var tilfelle ved denne anledningen. Jeg siterer (med et innslag av kunstnerisk frihet): Girl! mmmmm! You´re si fine! mmmm! Give me your digits girl! uuuu! Jeg mener.. come on! Man kan da gjøre en karriere uten å høres ut som en dårlig versjon av Backstreet Boys! Tru det eller ei, man hører faktisk på teksten.. hvis man ser bort fra de to 15 år gamle jenten som satt ved siden av meg. De hylte noe infernalsk til denne gutten med gitaren. Tekstene gikk vel rett i hjertet på dem også.. pluss litt hit og dit, for å si det på den måten. For min egen del, så gikk tekstene rett dit sole absolutt ikke skinner.. med mindre man virkelig gjør en innsats for å få det til.
Den neste artisten var ei grønlandsk jente med band. Hun var ekstemt flink.. synes nå jeg. tydeligvis resten av publikum også. Hun var en grønlandsk versjon av Tracy Chapman, men med litt mer swong i tekstene. De handlet om enkle ting i hverdagen, beskrevet på en kul måte. We like! Ja! Musikken.. få hodene deres opp av rennestenen! Hmf.. folk altså! Konsertene ble etterfulgt av en avkjølt drikk på en av byens brune buler. Det var fylt av smilende folk.

Neste dag var det klart for en ny markering av selvstyret. Nemlig Ice Cool Concert. Det er ikke så mye å fortelle fra denne konserten. Det var bare mange grønlandske artister som spilte skjorta av seg.. noe en gjorde.. bokstavelig talt. Det verste er at jeg kjenner mannen. Jaja, fikk en ny mobbemulighet, og det er alltid bra. Forresten.. det VAR noe som skjedde den kvelden, noe som vil gi alle de som mener jeg sitter mye på lesesalen blod på tann. Hurra.. eeh. Uansett, midt under konserten kom det en grønlandsk mann bort til meg og spurte: Kommer ikke du fra Tromsø? Jeg svarte, som nesten sant er, at det gjorde jeg. Han sa at han hadde sett meg på lesesalen, eller UB, på universitet. Jeg har alldri sett denne mannen før i hele mitt liv, men han har tydeligvis sett min blankpolerte isse på univeristetsbiblioteket mer enn hva sunt er. Hm.. verden er liten, eller så er det Tromsø og Grønland som er liten. Sistnevnte er kanskje mer sannsynlig enn noe annet. Jaja, jeg har vel kanskje fått meg en ny venn når jeg kommer tilbake til Tromsø igjen. Urfett.. som ungdommen sier.

Søndagen var altså den store dagen. Det var Grønalnds nasjonaldag og de fikk innført selvstyre. Dronning Margrethe overlverte endelig selvstyreloven over til Grønland med sin smått mosebelagte og skjelvende hånd. Vi ropte alle så tre ganger hurra, etterfulgt av applaus... mens vi lo innvendig av Prins Henriks bittre fremtoning. Buhuu.. jeg blir ikke tiltalt som konge! Kongelig bitter er han i hvert fall! Hah!

Huff.. nå begynner jeg ¨å kjefte på den danske kongefamilien.. da er det på tide å logge seg av. Jeg skal løpe ut i solen med flagrende armer. Før det skjer skaæ jeg komme med en fun fact. Den første gangen jeg ble solbrent på hodet i år, var på polarøya Grønland. Fiffi.

Snakkes snarest!

PS. Grønland.. pilluarit!

3 kommentarer:

  1. For det første Kai: drit i å snakke stygt om Prins Henrik! Jeg har forstått det sånn at han er en meget trivelig fyr med mye humor og ikke minst sjølironi.

    Nok rojalistisk visvas. Alltid kult å lese om hva som skjer med deg! Sitter og kniser her jeg sitter på tidlig- og roligvakta mi.

    SvarSlett
  2. Aldri to l'er i aldri! Karrakter M-
    :-)

    SvarSlett